Laatst gewijzigd: 23/12/2020

+Startpagina
Onze federatie
+Onze kerk
Beelden en glasraam
Kruisweg
Klokken
Beiaard
Onze parochie
+Levende gemeenschap
Parochieploeg
Parochieberaad
Kerkfabriek
Parochieblad
V.P.W.
Gebouwen
Liturgie
Ziekenzorg
Onderwijs
Misintenties
Eucharistievieringen

Deze nieuwe schilderijreeks werd in opdracht van de kerkfabriek ontwikkeld en uitgevoerd door het atelier schilderkunst van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst van Liedekerke.

Spieramen en kaders zijn vervaardigd door de BVBA De Gussen te Wetteren.  De nummerplaten zijn gegoten in messing door gieterij Lambert te Gent en gegraveerd door juwlier M. De Rudder te Gent.  Het schilderdoek uit lijnwaad (nr. 10 is uit jute) werd geleverd door de NV Claessens uit Waregem.  Acrylverf werd gebruikt voor de staties 1, 2, 3, 7, 8, 11, 12, 13, en 14.  De staties 4, 5, en 6 zijn geschilderd in olieverf, terwijl in 9 en 10 beide verftypes gecombineerd zijn.

Rond de historie en iconografie van de kerkelijke decordoekenreeks werd blijkbaar nooit stilgestaan, want er werd niet één wetenschappelijk studiewerk over dit verschijnsel aangetroffen.  De kruiswegserie is vooral een negentiende eeuws fenomeen.  Ateliers kopieerden taferelen van anderen en werkten naar stuntelige evocatie met vaak lachwekkende details.  De twintigste eeuw verschaft nog minder bruikbaar voorbeeldmateriaal.  De nieuwe kerken worden vaak bedacht met gevoelloos, abstraherend decoratief gestileer.

Als inspiratiebron voor de nieuwe kruisweg werd de hele kunstgeschiedenis genomen.  Boeken over Christus in de kunst tonen een rijkdom aan kwantiteit en veelzijdigheid in benadering, context, visie, authenticiteit en voorstellingswijze.  Bij de uitbeelding van de diverse statie werd geopteerd voor ruime verscheidenheid in alle opzichten rond een eenheid in formaat en presentatie.

De schilderijen werden opgehangen op Witte Donderdag 27 maart 1997.  De plechtige inhuldiging had plaats op 7 juni 1997.

.

horizontal rule

Eerste statie : Jezus veroordeeld

Pilatus zei: "Ik vind hoegenaamd geen schuld in Hem". Toch leverde hij Hem uit om Hem te kruisigen.

(Joh 18, 38; 19, 16)

Vermenging wordt getoond tussen de Christus, vrank en eigenzinnig van Moretto met het versteende van het Constantijns Rome en de cartoonkunst.