Laatst gewijzigd:
23/12/2020
| |
Deze nieuwe schilderijreeks werd in opdracht van de kerkfabriek ontwikkeld en
uitgevoerd door het atelier schilderkunst van de Gemeentelijke Academie voor
Beeldende Kunst van Liedekerke.
Spieramen en kaders zijn vervaardigd door de BVBA De Gussen te Wetteren.
De nummerplaten zijn gegoten in messing door gieterij Lambert te Gent en
gegraveerd door juwlier M. De Rudder te Gent. Het schilderdoek uit
lijnwaad (nr. 10 is uit jute) werd geleverd door de NV Claessens uit Waregem.
Acrylverf werd gebruikt voor de staties 1, 2, 3, 7, 8, 11, 12, 13, en 14.
De staties 4, 5, en 6 zijn geschilderd in olieverf, terwijl in 9 en 10 beide
verftypes gecombineerd zijn.
Rond de historie en iconografie van de kerkelijke decordoekenreeks werd
blijkbaar nooit stilgestaan, want er werd niet één wetenschappelijk studiewerk
over dit verschijnsel aangetroffen. De kruiswegserie is vooral een
negentiende eeuws fenomeen. Ateliers kopieerden taferelen van anderen en
werkten naar stuntelige evocatie met vaak lachwekkende details. De
twintigste eeuw verschaft nog minder bruikbaar voorbeeldmateriaal. De
nieuwe kerken worden vaak bedacht met gevoelloos, abstraherend decoratief
gestileer.
Als inspiratiebron voor de nieuwe kruisweg werd de hele kunstgeschiedenis
genomen. Boeken over Christus in de kunst tonen een rijkdom aan kwantiteit
en veelzijdigheid in benadering, context, visie, authenticiteit en
voorstellingswijze. Bij de uitbeelding van de diverse statie werd
geopteerd voor ruime verscheidenheid in alle opzichten rond een eenheid in
formaat en presentatie.
De schilderijen werden opgehangen op Witte Donderdag 27 maart 1997. De
plechtige inhuldiging had plaats op 7 juni 1997.
Eerste statie : Jezus veroordeeld Tweede statie : Jezus aanvaardt het kruis Derde statie : De eerste val Vierde statie : Jezus en Maria Vijfde statie : Simon van Cyrene Zevende statie : De tweede val Achtste statie : De vrouwen van Jeruzalem Negende statie : De derde val Tiende statie : Jezus ontkleed Elfde statie : Het uur van de terechtstelling Twaalfde statie : Jezus sterft Dertiende statie : De kruisafneming Veertiende statie : De graflegging
Pilatus zei: "Ik vind hoegenaamd geen schuld in Hem". Toch leverde hij Hem uit om Hem te kruisigen.
(Joh 18, 38; 19, 16)
Vermenging wordt getoond tussen de Christus, vrank en eigenzinnig van Moretto met het versteende van het Constantijns Rome en de cartoonkunst. Hij trok de stad uit: zelf droeg Hij zijn kruis.
(Joh 19, 17)
De hypocrisie van de massa en van Ensor wordt geënt op diens decor "Blijde intocht van Christus in Brussel". Engelen zullen U op de handen dragen, dat Gij uw voet niet zult stoten aan een steen.
(Ps 91, 12)
Dezelfde Christuskop zien we hier ook naar het Romeinse beeld van de "Stervende Galliër" of het verkeltiseren en verromaniseren van exotisme en het einde van de heidense natuurverering. Gij allen die voorbij komt, ziet het lijden dat Ik dragen moet; is er een smart gelijkend op de mijne ?
(Klaagl 1, 12)
Ingetogenheid en geïsoleerdheid bij de eerste van de vier ontmoetingen. Geschilderd met barokke hand en knipogend naar het universele van decoratieve elementen. Bij het verlaten van de stad, ontmoetten ze een man uit Cyrene: Simon. Ze dwongen hem tot het dragen van het kruis.
(Mt 27, 32)
In close-up worden de krampachtige hulpbehoevendheid naar Grünewald en de stevige helpende hand naar Permeke samengebracht. Mijn geliefde is blank en blozend, onder tienduizenden anderen is Hij te herkennen.
(Hl 5, 10)
Dit schilderij refereert naar één der grootste meesterwerken uit de kunstgeschiedenis "De kruisdraging" van Hyronimus Bosch. Hij verwijst onder andere naar ijdelheid, corruptie en meedogenloosheid. Als mens verschenen heeft Hij zich vernederd...
(Fil 2, 7)
Dit schilderij is geïnspireerd op het abstract futuristisch karakter van "Naakt een trap afdalend" van Marcel Duchamps. Vrouwen van Jeruzalem, ween niet om Mij ...
(Lc 22, 27)
De gevoelige techniek en thematiek van Otto Müller gecombineerd met de schrijnende aanblik van Picasso's wenende vrouwen en "Guernica". Elia kwam bij een bremstruik en zette zich er onder neder. Hij zei: het wordt me teveel; Heer, laat mij sterven.
(1K 19, 4)
De toeschouwer wordt in een surreële toestand geplaatst, kijkend uit de ogen van de honden van de knekelplaats De Schrift moest vervuld worden: zij verdeelden mijn klederen onder elkaar en dobbelden om mijn gewaad.
(Joh 19, 24)
"De judaskus" van Giotto is ook zo'n meesterwerk, getransformeerd tot de ontkleding. Daar sloegen ze Hem aan het kruis, samen met twee anderen, de ene links, de andere rechts, en Jezus in het midden.
(Joh 19, 18)
De bewegingsvolle en agressieve kruisnageling is geschilderd in expressionistische stijl. Toen boog Hij zijn hoofd en gaf de Geest.
(Joh 19, 30)
Dit werk kon moeilijk anders dan geïnspireerd zijn op de doodsangstige "De schreeuw" van Munch en de korenveldlucht van Van Gogh. Jozef vroeg aan Pilatus het lichaam te mogen wegnemen. Toen Pilatus het hem had toegestaan, ging hij dus heen en nam het lichaam weg.
(Joh 19, 38)
Dit is een veel voorkomend thema.
Dit schilderij is gebaseerd op Rubens gebracht als de kadavers van Soutine, Rembrant en Bacon. Ze brachten mirre mee en aloë, wel honderd pond.
(Joh 19, 39)
Dit schilderij verwijst naar de materieschilderkunst van Dubuffet en Tapiès en naar prehistorische rotsgravingen.
Eerste statie : Jezus veroordeeld
Pilatus zei: "Ik vind hoegenaamd geen schuld in Hem". Toch leverde hij Hem uit om Hem te kruisigen.
(Joh 18, 38; 19, 16)
Vermenging wordt getoond tussen de Christus, vrank en eigenzinnig van Moretto met het versteende van het Constantijns Rome en de cartoonkunst.
|